Pierwsza daleka trasa przejechana motocyklem potrafi dać w kość każdemu kto nigdy nie jechał daleko. Nawet jeśli ktoś jest mistrzem toru, stunterem albo zawodnikiem cross – dalekie trasy to zupełnie inna bajka.

Dzisiaj na szybko aspekty, na które szczególnie należy zwrócić uwagę wybierając się w pierwszą daleką podróż motocyklem po drogach publicznych:

  1. Owiewka to podstawa. Motocykle bez owiewki nie nadają się na dalekie trasy z powodu męczącego wiatru. O wietrze już pisałem.
  2. Zatyczki do uszu warto mieć ze sobą.  W długiej trasie nawet najcichszy kask jest głośny a głowa pęka z bólu po długim przelocie szybką trasą.
  3. Smar do łańcucha należy zabrać koniecznie, jeśli nie ma się motocykla z wałem lub pasem. Nienasmarowany łańcuch hałasuje i szybciej się niszczy.
  4. Ubrania przeciwdeszczowe warto mieć, jeśli nie ma się kompletnego stroju z GORE-TEX.
  5. Ubrania ciepłe należy zabrać, bo nagłe ochłodzenie potrafi skutecznie zepsuć wyjazd. Pamiętam jak podczas jednej z moich pierwszych podróży musiałem jechać do sklepu, żeby kupić ciepłe ubrania bo przemarzłem do kości – oczywiście motocykl miałem bez owiewki 🙂
  6. Picie i jedzenie – minimum to woda i jakiś baton. Dla zwolenników postojów w ładnych spokojnych miejscach termos i własna kuchnia.
  7. Bardzo szybka jazda z prędkościami powyżej 140 km/h znacząco zwiększa zużycie paliwa, jednak niewiele wpływa na średnią prędkość w dalekich trasach. Przekonałem się o tym na niemieckich autostradach – to co się zaoszczędzi na gonieniu, traci się podczas tankowania paliwa.
  8. Pora dnia i termin znacząco wpływa na bezpieczeństwo i prędkość przejazdu. Jazdę motocyklem warto zaplanować tak, aby nie jechać w tłoku. Szczególnie nieprzyjazne są duże miasta w godzinach szczytu oraz słynne turystyczne trasy w weekend. Generalnie (o ile temperatura i warunki pogodowe na to pozwalają) to najlepiej wyruszać skoro świt.
  9. Bagaż należy ograniczyć do niezbędnego minimum. Jeśli to możliwe, to nie zabierać bocznych kufrów. Jeśli jedzie się bez kufrów, to bagaż należy przymocować paskami lub linkami – unikać gum (ekspanderów), które źle trzymają bagaż a ponadto lubią „strzelić” i zranić.
  10. Należy mądrze rozkładać siły, aby nie doprowadzić do wycieńczenia organizmu. Odpoczynki, sen i odżywianie się to bardzo istotne aspekty motocyklowej wyprawy.
  11. Podczas jazdy należy zachować szczególną ostrożność i nie ufać innym.
  12. Należy rozluźnić ręce, kark i tułów. Napięcie powoduje bardzo szybkie zmęczenie motocyklisty. Podstawową techniką kierowania jest przeciwskręt.
  13. Motocykl ma być sprawny, płyny i łańcuch sprawdzone, opony z odpowiednim bieżnikiem a ciśnienie powietrza w oponach zgodne z instrukcją motocykla.
  14. Dokumenty swoje i motocyklowe oraz pieniądze zawsze należy trzymać przy sobie i nigdy się z nimi nie rozstawać. Najlepiej sprawdza się saszetka na szyję.
  15. Nawigację GPS warto mieć (oprócz map papierowych), bo korzystanie z tradycyjnych map jest uciążliwe.